Hej och välkommen till mitt liv! Här får du viktig och generell info om min assistans. Detta dokument samt de övriga dokumenten som hänvisas till i texten finns även på AIAI i lite annan version som du som assistent hos mig har tillgång till.

 Detta dokument är en sammanfattning av lite av varje som rör Crille&Co. När du börjar jobba hos mig vill jag att du läser igenom detta dokument i sin helhet tillsammans med dokumenten som heter ”Genomförandeplan” och ”Rutiner, tips och trix”, för här har vi samlat information som kan svara på många av de frågor och funderingar du kan ha. Om du inte hittar svar på någon fråga kan du självklart skicka i signal- gruppen också. 
Crille&Co är jag och mina assistenter, tanken och idén kom eftersom vi gör så pass mycket tillsammans och jag alltså Crille ville visa att jag inte är ensam med att göra saker som till exempel min egen granola och glass samt assistans. 
Crille&Co är inget företag utan ett arbetsnamn som jag har valt som egen arbetsgivare av mina assistenter, och det är genom det du blir anställd. Dock har jag ett externt företag som hjälper mig med lönerna. Jag har tagit steget till att bli egen arbetsgivare för att jag gör så mycket själv gällande min assistans och sitter inne med så mycket kunskap om lagar och regler och branschen i övrigt.

Arbetstider
Arbetstiderna hos mig är måndag-fredag klockan 08:00-21:00 och lördag-söndag klockan 09:00-21:00. Som min personliga assistent jobbar du ensam och utan rast. Schemat som ligger är ett rullande 8 veckors schema och jag ser helst att en assistent jobbar hela pass dock kan jag eventuellt dela på passen om önskemål/behov finns. Arbetstiderna kan ändras beroende på vad jag ska göra men givetvis meddelas detta i god tid. 

Arbetsmiljö
 Mina assistenters arbetsmiljö är väldigt viktig för mig. Om det finns förbättringar att göra hemma (som är fysiskt möjliga) för att förenkla assistenternas arbetsmiljö så får man säga till, och är vissa hygienprodukter som till exempel plåster och handskar på väg att ta slut får assistenterna säga till. 

Kommunikation
Alla assistenter och jag har en gemensam grupp på Signal så där vill vi att du söker medlemskap om du inte redan blivit inlagd när du haft introduktion. Gruppen/plattformen har samma namn, Crille&Co assistans. Ändamålet med gruppen är att öka assistenternas gemenskap, och där man kan skicka ut om man till exempel vill byta pass eller om man är sjuk. Dock får ni inte skicka någon information som innefattas av sekretessen utan hänvisa t. ex till att en ny anteckning/ avvikelse på AIAI har skapats utan att avslöja vad ni har skrivit.

Klicka på bilderna för att ladda ner Signal till din enhet

Personalmöten och personalaktiviteter
 Personalmöten, eller så kallade APT, sker minst 4 gånger per år och dokumenteras på AIAI. Jag vill att så många som möjligt kan vara med på mötena men kan du inte vara med på mötet fysiskt kan man delta digitalt. Mötena är cirka 2 timmar. Jag kommer lägga ut i signal- gruppen när det är dags för nästa möte och kommer ge förslag på datum och tid. Mötena brukar oftast ligga på eftermiddag eller kväll så att så många som möjligt kan närvara. I anslutning till vissa personalmöten så anornas personalaktiviteter så som julbord eller något annat trevligt för att visa min uppskattning för personalen. 

Lön
 Lönen är numera som vanligt med en timlön och OB som bestäms enligt Fremias kollektivavtal. I lönen betalas semesterersättning ut direkt på grund av Försäkringskassans bestämmelser för egna arbetsgivare. Det är upp till varje assistent att spara ihop sin semesterersättning, dock gäller ju fortfarande semesterdagar enligt kollektivavtalet.

Kollektivavtal och försäkringar 
Givetvis har jag kollektivavtal, det är via Fremia och heter Personlig assistans egna arbetsgivare. Där igenom har ni vissa försäkringar, till exempel pensionsförsäkring via Pensionsvalet/Folksam. 

Friskvård
 Friskvård är 3000 kr för personer som jobbar 80 – 100%, 2000 kr för de som jobbar 40 – 80% och 1000 kr för de som jobbar 10 - 40%. Friskvård betalas ut när du har varit anställd i 6 månader och vad det kan användas till finns på skatteverkets hemsida.

Ledighet och byte av pass
Ledighet ska sökas minst 14 dagar innan så att vi har tid att bemanna passet. Om du behöver byta pass så får du meddela mig samt lägga ut i Signal- gruppen och höra om det finns någon som kan byta pass med dig. Viktigt är att jag måste godkänna bytet innan det görs.

Semester
 Om man önskar sommarsemester så ska den sökas senast 31 mars och det söker man till mig skriftligt. På grund av Försäkringskassans regler så kan assistenterna bara spara semesterersättning 6 månader åt gången – från 1 november till och med sista april och 1 maj till och med sista oktober. Dessa perioder grundas på mitt beslut och att assistanstimmarna/pengarna räknas ett halvår i taget. Givetvis har man rätt till sina semesterdagar enligt lag och antalet står i anställningsavtalet.

Sjukanmälan
 Vid sjukdom så önskar jag att man meddelar det så snart som möjligt, helst innan 14:00 dagen innan man ska jobba ett pass. Jag förstår att det är svårt att känna att man är sjuk dagen innan men om man börjar känna sig dålig så bör man skicka ut i vår gemensamma Messenger- grupp att man eventuellt kan vara sjuk dagen efteråt och därmed göra vikarierna förberedda. När du är sjuk så måste du ringa till mig och berätta detta, textmeddelande godkänns inte. Du kan ringa mig närsomhelst på dygnet, du stör aldrig mig! För att underlätta mitt arbete så får du gärna skriva i Signal- gruppen att du är sjuk och fråga om det är någon som kan jobba passet men det är jag som beslutar vem som får ta passet. Det är viktigt att du ringer in din sjukanmälan så att den blir giltig. 

Friskanmälan
 Detta ska man göra så snart som man blir frisk dock senast 14:00 dagen innan man jobbar sitt kommande pass. Friskanmälan kan du göra via ett SMS eller samtal till mig. 

Försening
 Om du skulle vara försenad så är det viktigt att meddela det till mig då jag kan ha planer direkt på morgonen men framför allt för att minska min oro. Det går bra att skicka ett sms eller ringa. 

AIAI
 AIAI heter schemasystemet som vi använder, där kan du gå in och se alla pass och önska obemannade pass samt att all kontaktinformation till övriga assistenter finns där. Här finns det även dokumentation i en digital variant av arbetsplatspärmen, den finns även fysiskt i skåpet under skrivaren i studiorummet. På AIAI finns även en personakt och under den finns dokument om mig samt diverse protokoll som till exempel från personalmöten/arbetsplatsträffar.
De viktigaste funktionerna i AIAI är schemat och där ser du ett samlat schema där du kan se alla assistenters pass och önska pass om det finns obemannade. Den andra viktiga funktionen är din tidrapport som du godkänner i slutet på varje månad eller allra helst när du har jobbat ditt sista pass för månaden. Om du ser några fel i tidrapporten så är det jätteviktigt att du meddelar mig det så snart som möjligt. Det är även viktigt att tidrapporten godkänts så snart som möjligt vid månadsskifte eftersom jag måste skicka iväg en räkning för min assistans till Försäkringskassan där alla assistenters tider är hopräknade. Det måste jag göra den första i varje månad så att ni kan få era löner i rätt tid.   

Dokument 
De flesta dokumenten om mig och min assistans finns på AIAI under rubriken personakt/dokument, hittar du inte personakt hör du av dig till mig för då är det en inställning som jag måste göra. För att få åtkomst till personakt måste man logga in med BankID. Jag vill att man ska läsa igenom genomförandeplanen samt rutiner och tips och trix rörande min assistans innan man jobbar sitt första ordinarie pass. 

Dokumentation och anteckningar
 Dokumentation finns under personakt och anteckningar och vi skriver minst en dokumentation varje vecka som då heter dokumentation v (veckonummer). Om det är någon speciellt som händer så skriver du dokument och händelsens datum. När man gör en dokumentation är det bra att man skickar ut det i signal-gruppen så att alla vet att det finns något nytt att läsa. 

Avvikelser
Vid olyckor, fall eller andra händelser som utgör en fara för antingen mig eller assistenterna skriver vi en avvikelse. Detta är en sammanfattning av vad som har hänt och vilka följder det hade samt eventuella åtgärder och hur vi kan undvika att samma sak händer igen. Dessa skrivs i AIAI under fliken personakt och journal. Vid en avvikelse skriver vi ett meddelande i signalgruppen att det har hänt någonting, dock skriver vi inte vad som har hänt då det faller under sekretessen, men alla hänvisas till AIAI för att läsa så att alla har samma information. 

Belastningsregister
 Mina assistenter måste uppvisa aktuellt belastningsregister och det ska visas för mig. När man beställer detta ska man beställa utdraget med namnet LSS – insatser åt barn med funktionshinder från polisens hemsida. Observera att utdraget är kostnadsfritt. Det är viktigt att jag alltid har ett aktuellt utdrag från belastningsregistret, så med andra ord så får du lämna in ett nytt när det gamla har gått ut. Jag behöver inte få utdraget i pappersform utan ett utdrag i Kivra fungerar också. Jag sparar inte utdraget utan det får assistenten tillbaka när jag har gjort vissa anteckningar från det. 

Sekretess
 Kom ihåg att som personlig assistent så jobbar man under sekretess/tystnadsplikt och den är livslång. Det finns mer att läsa om vad det innebär på AIAI. Har man några frågor om det så kan du fråga mig. Alla assistenter har sekretess mot varandra då jag kanske inte säger allt till alla, vissa assistenter är jag mer öppen mot och andra är jag inte lika öppen mot.  

Tagg och nyckel 
Tagg kommer alla assistenter få så att man kommer in i trapphuset, dock är ÖBO väldigt restriktiva att ge ut både nycklar och taggar så det är därför inte alla kommer få en egen nyckel. Jag kommer att låsa upp dörren innan en assistent börjar som bara har tagg och när assistenten slutar för dagen så låser den med min nyckel och kastar in den i brevinkastet. Det är viktigt att assistenten lämnar tillbaka taggen när den avslutar sin anställning. Taggen har ett personligt nr som man behöver ha sparat så att ÖBO kan avmagnetisera taggen vid förlust. Förlust av Tagg kostar i nuläget 160 kr och är baserat på vad det kostar att tillverka en ny. Assistenter som jobbar ofta kommer att ha en vanlig nyckel också. För förlust av nyckel kostar det 395 kr.

Kvitton och traktamente
 Utlägg för min assistans betalas med mitt kort, till exempel assistenters resor och biljetter samt entré. Assistenters mat betalas av mig, dock 122 kronor för lunch och middag och 61 kronor för övrig tid enligt skatteverkets tabell för 2025. Överstiger man summorna så blir assistenten förmånsbeskattad, och då måste assistenten betala sin mat själv. Köpet ska redovisas i kundportalen på Egen Assistans, vilket är företaget som betalar ut lönerna. Kvitton ska fotas av mot en ljus bakgrund, observera att min mat inte ska vara med utan vi betalar med separata kvitton. Vid utlandsresor så får assistenten utlandstraktamente och det är en schablonsumma som beslutas av Skatteverket för att ersätta assistentens matkostnader under vistelsen och summan är olika från land till land. En utförlig lista finns på Skatteverkets hemsida.    

Anställningsform och uppsägning
Alla assistenter har en och samma anställningsform, den heter visstidsanställning så länge uppdraget varar. Vid uppsägning ska man meddela mig senast två veckor innan, men jag ser gärna att du säger till så fort du vet att du ska säga upp dig. Uppsägningen ska både vara skriftlig och muntlig.


Varmt välkommen ännu en gång till Crille&Co
”Vi är inte ett team för att vi arbetar tillsammans, vi är ett team för at vi respekterar, litar på och bryr oss om varandra”